Ministerstwo klimatu ogranicza rolę dostawców prądu w gminach
Nowa ustawa o elektromobilności nie przewiduje budowy stacji ładowania przez dystrybutorów energii elektrycznej w gminach, w których jest ich za mało - poinformowało PAP Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Ministerstwo poinformowało, że decyzja wynika z konieczności wdrożenia do polskiego prawa unijnej dyrektywy z 2019 r. Do teraz operatorzy mieli wybudować brakującą liczbę stacji ładowania aut w gminach powyżej 100 tys. mieszkańców.
Zgodnie z zapisami dyrektywy, operatorzy systemów dystrybucyjnych nie mogą być właścicielami, tworzyć ani obsługiwać punktów ładowania pojazdów elektrycznych, ani zarządzać takimi punktami, z wyjątkiem przypadków gdy są właścicielami prywatnych punktów ładowania wyłącznie na własny użytek - wyjaśnił resort.
Rzecznik MKiŚ Aleksander Brzózka zaznaczył, że nie jest planowane tworzenie kolejnego mechanizmu interwencyjnego. Dodał, że resort wraz z NFOŚiGW planuje uruchomienie programu wsparcia budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych oraz tankowania wodoru.
Według rzecznika MKiŚ Aleksandra Brzózki, planowane wsparcie udzielane będzie samorządom oraz przedsiębiorcom i pozwoli na istotne zwiększenie liczby dostępnych stacji ładowania.
W ocenie dyrektora zarządzającego Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Macieja Mazura, tzw. mechanizm interwencyjny stał się w praktyce głównym czynnikiem napędzającym budowę stacji ładowania w polskich gminach, w szczególności w zakresie ładowarek AC. - Aktualnie OSD już zrealizowały lub nadal realizują budowę stacji, jednak ustawodawca nie wyjaśnił, jaki los prawny czeka projekty będące w toku - zaznaczył Mazur.
Zdaniem dyrektora, zapis ten w ustawie o elektromobilności od początku wzbudzał kontrowersje, zarówno z perspektywy bezpośrednio zaangażowanych podmiotów, jak i w szeroko rozumianej branży. Jednak według Mazura, obecny czas jest "najgorszym momentem na dokonanie tak radykalnego ruchu".
Dyrektor PSPA uważa, że taka zmiana stanowi problem dla samorządów. Zdaniem Mazura, gminy zostaną bez wsparcia inwestora zastępczego oraz bez alternatywnych źródeł finansowania takich inwestycji. Jako jeden ze skutków, Mazur wymienia możliwość zawieszenia rozbudowy sieci ładowania aut w gminach.
Według resortu klimatu i środowiska, znowelizowana ustawa o elektromobilności, wejdzie w życie w drugiej połowie roku.