​GUS: 10 proc. unijnej emisji CO2 pochodzi z Polski

Polska gospodarka emituje rocznie ponad 400 mln ton dwutlenku węgla. Liczba ta cały czas utrzymuje się na stałym poziomie.

Polska jest w dziesiątce największych emitentów krajów Unii.
Polska jest w dziesiątce największych emitentów krajów Unii. 123RF/PICSEL

Główny Urząd statystyczny opublikował dokument "Polska na drodze zrównoważonego rozwoju. Raport 2020". W nim napisano, że w porównaniu do 2010 r. ilość gazów cieplarnianych, jaką rocznie emituje cała UE, zmniejszyła się o 12 proc.

Polskie emisje utrzymują się na stałym poziomie. Co roku to ponad 400 mln ton gazów cieplarnianych. Z powodu spadku średniej unijnej, nasz udział zwiększył się z 8,6 do 9,8 proc.    

W 2010 r. emitowaliśmy 10,9 tony CO2 na jednego mieszkańca. To ponad o tonę więcej, niż wynosiła średnia Unii (9,8 tony). W 2018 r. ten czynnik wynosił już 11 ton. Dla porównania, w Unii było to prawie 9 ton. Polska jest na 7. miejscu wśród największych emitentów gazów cieplarnianych na jednego mieszkańca we Wspólnocie. To skok o 4 pozycje z 2010 r.

Zdaniem GUS ponad 80 proc. wytworzonych gazów cieplarnianych w Polsce pochodzi ze spalania paliw kopalnych przez gospodarkę i emisji lotnej z paliw. Rolnictwo odpowiada za 8 proc. emisji. 6 proc. stanowią procesy przemysłowe i użytkowanie produktów, a 3 proc. gospodarka odpadami. 

Urząd podkreśla, że redukcję emisji gazów cieplarnianych ułatwia m.in. przechodzenie na odnawialne źródła energii. Obecnie 11 proc. końcowego zużycia energii pochodzi z OZE. W 2010 r. było to 9 proc. Z kolei w UE udział zielonej energii zwiększył się z 13 do 18 proc.

"W efekcie, przy stopniowej redukcji paliw kopalnianych, zużycie jednego dżula energii powoduje wytworzenie o 5 proc. mniejszej ilości gazów cieplarnianych niż w 2010 r. W UE ilość ta zmniejszyła się średnio o 8 proc., a liderami pod tym względem są m.in. Finlandia, Dania oraz Szwecja (spadek o 26-23 proc.), które stosują odnawialne źródła energii na relatywnie dużą skalę" - dodano.

GUS przypomniał, że to sektor transportowy jest jednym z emitentów gazów cieplarnianych. Autorzy raportu podkreślili, że w ciągu ośmiu lat ilość dwutlenku węgla, jaką przeciętne wytwarzają nowe samochody osobowe zarejestrowana w Polsce spadła ze 146 do 128 g/km. To więcej od średniej unijnej, która wynosi 120 g/km. Najmniej CO2 emitują nowe samochody w Holandii, na Malce i w Portugalii. Tam poziom emisji wynosi średnio 106 g/km. 

Coroczny problem na polskich plażachINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas