GUS: 10 proc. unijnej emisji CO2 pochodzi z Polski
Polska gospodarka emituje rocznie ponad 400 mln ton dwutlenku węgla. Liczba ta cały czas utrzymuje się na stałym poziomie.
Główny Urząd statystyczny opublikował dokument "Polska na drodze zrównoważonego rozwoju. Raport 2020". W nim napisano, że w porównaniu do 2010 r. ilość gazów cieplarnianych, jaką rocznie emituje cała UE, zmniejszyła się o 12 proc.
Polskie emisje utrzymują się na stałym poziomie. Co roku to ponad 400 mln ton gazów cieplarnianych. Z powodu spadku średniej unijnej, nasz udział zwiększył się z 8,6 do 9,8 proc.
W 2010 r. emitowaliśmy 10,9 tony CO2 na jednego mieszkańca. To ponad o tonę więcej, niż wynosiła średnia Unii (9,8 tony). W 2018 r. ten czynnik wynosił już 11 ton. Dla porównania, w Unii było to prawie 9 ton. Polska jest na 7. miejscu wśród największych emitentów gazów cieplarnianych na jednego mieszkańca we Wspólnocie. To skok o 4 pozycje z 2010 r.
Zdaniem GUS ponad 80 proc. wytworzonych gazów cieplarnianych w Polsce pochodzi ze spalania paliw kopalnych przez gospodarkę i emisji lotnej z paliw. Rolnictwo odpowiada za 8 proc. emisji. 6 proc. stanowią procesy przemysłowe i użytkowanie produktów, a 3 proc. gospodarka odpadami.
Urząd podkreśla, że redukcję emisji gazów cieplarnianych ułatwia m.in. przechodzenie na odnawialne źródła energii. Obecnie 11 proc. końcowego zużycia energii pochodzi z OZE. W 2010 r. było to 9 proc. Z kolei w UE udział zielonej energii zwiększył się z 13 do 18 proc.
"W efekcie, przy stopniowej redukcji paliw kopalnianych, zużycie jednego dżula energii powoduje wytworzenie o 5 proc. mniejszej ilości gazów cieplarnianych niż w 2010 r. W UE ilość ta zmniejszyła się średnio o 8 proc., a liderami pod tym względem są m.in. Finlandia, Dania oraz Szwecja (spadek o 26-23 proc.), które stosują odnawialne źródła energii na relatywnie dużą skalę" - dodano.
GUS przypomniał, że to sektor transportowy jest jednym z emitentów gazów cieplarnianych. Autorzy raportu podkreślili, że w ciągu ośmiu lat ilość dwutlenku węgla, jaką przeciętne wytwarzają nowe samochody osobowe zarejestrowana w Polsce spadła ze 146 do 128 g/km. To więcej od średniej unijnej, która wynosi 120 g/km. Najmniej CO2 emitują nowe samochody w Holandii, na Malce i w Portugalii. Tam poziom emisji wynosi średnio 106 g/km.