Od dekady w akwarium były dwie samice. Właśnie na świat przyszło młode

W akwarium Acquario di Cala Gonone na Sardynii na świat przyszedł rekin i pewnie nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że w owym akwarium żyły tylko dwie samice żarłaczy jedwabistych.

Mały rekin bambusowy (zdjęcie ilustracyjne).
Mały rekin bambusowy (zdjęcie ilustracyjne).Christophe ARCHAMBAULT AFP

Nowego rekina nazwano "Ispera", co w języku sardyńskim oznacza "nadzieja". Jego matka spędziła ostatnie 10 lat w akwarium wyłącznie z inną samicą swego gatunku. Naukowcy uważają, że wydanie na świat młodego rekina, może być pierwszym udokumentowanym przypadkiem partenogenezy u rekina gatunku mustela.

Partenogeneza jest rzadkim zjawiskiem, w którym komórka jajowa ewoluuje w embrion bez zapłodnienia przez plemnik. Ta forma rozmnażania bezpłciowego występuje u samic, które mają niewielkie szanse na znalezienie partnera z powodu niskiej populacji lub - jak w tym przypaku - w ogóle nie mają na to szans.

Szanse na przeżycie

Proces ten został zaobserwowany u ponad 80 gatunków kręgowców, w tym u 15 gatunków rekinów i płaszczek. Jednak - jak podkreślił w rozmowie z portalem Live Science Demian Chapman z Mote Marine Laboratory & Aquarium na Florydzie - zjawisko to może dotyczyć dużo większej liczby gatunków, bi wiemy tylko o przypadkach, które dotyczą rekinów trzymanych w niewoli. W przypadku zwierząt żyjących w środowisku naturalnym bardzo trudno zaobserwować to zjawisko.

Istnieją dwa różne rodzaje partenogenezy. Pierwszy to apomiksja - rodzaj klonowania, najczęściej spotykany u roślin. Drugi - udokumentowany u rekinów - to automiksja, która polega na lekkim przemieszaniu genów matki, aby stworzyć potomstwo podobne do niej, ale nie będące jej dokładną kopią.

Badaczka Christine Dudgeon z Uniwersytetu Queensland stwierdziła, że partenogeneza jest formą chowu wsobnego, ponieważ różnorodność genetyczna potomstwa jest ograniczona. Dlatego potomstwo, które powstało w ten sposób, ma mniejsze szanse na przeżycie.

Źródło: Science Alert, Live Science