Mieszka w akwarium od 1938 r. Jest najstarszą rybą żyjącą w niewoli

Najstarsza żyjąca ryba w niewoli ma ponad 92 lata, a potencjalnie może mieć nawet 101 lat. Przybyła do USA z Australii wraz z innymi okazami. Znajduje się w akwarium Steinhart w San Francisco od 1938 r. Naukowcy twierdzą, że jest okazem więcej niż wyjątkowym.

Najstarsza ryba w niewoli żyje w San Fransisco
Najstarsza ryba w niewoli żyje w San FransiscoAP/Associated Press/East NewsEast News

Methuselah, bo tak została prawie 90 lat temu nazwana schwytana w Australii ryba, od 1938 r. przebywa w akwarium w San Fransico. Jej wiek budzi zarówno zachwyt, jak i grozę, ponieważ jest równocześnie najstarszą rybą żyjącą w niewoli. Za wyjątkowością Methuselah przemawiają także inne fakty.

Ma ponad 90 lub 100 lat

Methuselah może mieć nawet od 92 do 100 lat. Z punktu widzenia naukowego znajomość wieku ryby jest niezwykle istotna, ponieważ dostarcza naukowcom informacji dotyczących tempa wzrostu, dojrzałości, długowieczności i okresu rozmnażania. Według badaczy to podstawowa wiedza niezbędna do zarządzania chronionym gatunkiem. Bo Methuselah należy do gatunku wyjątkowego.

Methuselah to ryba dwudyszna - gatunek bliżej spokrewniony z ludźmi czy krowami niż z rybami promieniowopłetwymi, takimi jak łosoś czy dorsz. Grupa ta obejmuje większość współcześnie żyjących gatunków ryb.

Methuselah w akwarium w San Fransisco
Methuselah w akwarium w San FransiscoAP/Associated Press/East NewsEast News

Ryby dwudyszne charakteryzują się wyjątkową zdolnością oddychania powietrzem atmosferycznym przy pomocy częściowo uwstecznionych skrzeli albo za pomocą pęcherza pławnego przekształconego w rodzaj płuca połączonego z przełykiem. Ryby dwudyszne uważa się również za pierwotne stworzenia, które w historii ewolucji wypełzły z wody i przeniosły się na ląd. Gatunek ten odkryto w 1870 r., a naukowiec, który jako pierwszy opisał tę rybę, początkowo myślał, że to płaz.

Dodatkowo genom ryby zawiera 43 miliardy par zasad, czyli około 14 razy więcej niż genom człowieka. Poprzedni rekordzista, aksolotl meksykański, miał genom składający się z 32 miliardów par zasad.

Co dwudyszne robią na wolności?

Okaz Neoceratodus forsteri, żyjący już od 90 lat w amerykańskim akwarium, jest oficjalnie najstarszą żyjącą rybą znajdującą się w niewoli. Na wolności ryby z tego gatunku występują tylko w kilku systemach rzecznych w południowo-wschodnim Queensland w Australii. Zwykle gromadzą się tam, gdzie najlepiej wtapiają się w otoczenie. Australijskie dwudyszne rzadko oddalają się od swoich "domowych" akwenów.

W naturze australijskie dwudyszne są przeważnie mięsożerne i żerują na rybach, żabach, kijankach i bezkręgowcach słodkowodnych. W niewoli Methuselah otrzymuje zróżnicowaną dietę: ryby, bezkręgowce, warzywa (sałatę rzymską), owoce (winogrona, figi, jeżyny) oraz karmę z algami.

Historia australijskich ryb sięga ponad 100 milionów lat w przeszłość, ale o jej przyszłości mogą zadecydować nadchodzące dziesięciolecia - twierdzą naukowcy z ośrodka w San Fransisco. Australijskie ryby dwudyszne są wpisane na Czerwoną Listę IUCN jako zagrożone wyginięciem. Zagrożeniem są zwłąszcza działania człowieka. Według California Academy od Sciences hodowana w niewoli Methuselach ma przypominać społeczeństwu o istotnej roli ryb w naszej ewolucyjnej układance.

Na Podhalu konie “leczy się rzeźnią”. Szokujące dane o koniach z Morskiego OkaINTERIA.PL