Dłuższe ferie zimowe i krótszy semestr w szkołach to korzyści dla klimatu
Wydłużenie ferii zimowych i skrócenie semestru zimowego mogłoby zmniejszyć emisje CO2 z uniwersytetów o ponad 4 proc. Dowodzą tego naukowcy z Uniwersytetu w Edynburgu i uważają, że taki model mógłby sprawdzić się na całym świecie. Za korzystne dla środowiska uważają także lekcje online.
Strategie redukcji emisji dwutlenku węgla zazwyczaj wymagają znacznych nakładów czasowych i finansowych. Autorzy omawianego badania uważają jednak, że zwykła zmiana harmonogramu zajęć uczelnianych mogłaby okazać się prostym i tanim sposobem na rozwiązanie tego problemu.
- To podejście, które tak naprawdę nie wymaga żadnych znaczących inwestycji - mówi dr Wei Sun, główny autor artykułu. - Potrzebna jest tylko chęć ze strony pracowników akademickich i studentów. Musieliby otworzyć się na pewne zmiany dotyczące ram czasowych semestrów.
Naukowcy postulują, aby dla ochrony klimatu przesunąć kilku tygodni nauki z semestru zimowego na semestr letni. Chcą też jednocześnie wydłużyć ferie zimowe.
Dłuższe ferie i krótszy semestr zimowy przyjazne dla środowiska
Sun i jego koledzy monitorowali, w jaki sposób ponad 20 brytyjskich uniwersytetów obecnie zarządza zużyciem energii w kampusach. Porównując zebrane dane z harmonogramami semestrów, byli w stanie zaproponować najbardziej przyjazny środowisku rozkład zajęć na uczelniach.
Naukowcy ustalili m.in., że rozpoczęcie nowego roku akademickiego w drugim tygodniu września, prowadzenie zajęć w ramach semestru zimowego przez 12 tygodni, a następnie wprowadzenie 5-tygodniowych ferii zimowych, mogłoby zmniejszyć emisję CO2 o 167 ton, co stanowi 4,2 proc. całej emisji pochodzącej z uczelni.
- Taki harmonogram oznaczałby wydłużenie przerwy zimowej, dlatego potem należałoby wydłużyć semestr letni. Wpłynęłoby to jednak bardzo korzystnie obniżenie kosztów ogrzewania w okresie zimowym i na ogólny spadek emisji - mówi Sun.
Badacz uważa, że zaproponowany model mógłby się sprawdzić w uniwersytetach na całym świecie, choć oczywiście konkretne terminy trwania semestrów musiałyby się różnić w zależności od strefy klimatycznej, w jakiej dana uczelnia leży.
Omawiane badanie zostało przeprowadzone jeszcze przed pandemią, dlatego Sun i jego koledzy chcieliby dodatkowo zbadać, jak praktykowana obecnie nauka hybrydowa wpłynie na ich zalecenia.
W czasie pierwszej fazy pandemii byliśmy świadkami ogromnej redukcji emisji CO2, a teraz wszystko powoli wraca do normy. Chcielibyśmy obliczyć, czy i jak emisje dwutlenku węgla spadają dzięki wykładom online i mniejszej liczbie osób, które fizycznie znajdują się na uczelni