Dziewięć krajów UE chce konkretów ws. zakazu sprzedaży aut z silnikami spalinowymi

Dziewięć krajów Unii wezwało w środę Komisję Europejską do ustalenia konkretnej daty, po której sprzedaż samochodów z silnikami spalinowymi na terytorium Wspólnoty będzie zakazana. Ma to przyspieszyć proces przestawiania się przemysłu motoryzacyjnego na samochody z napędem elektrycznym.

article cover
123RF/PICSEL
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

"Producenci samochodów coraz częściej inwestują w rozwój i produkcję pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych, ale proces przejścia wymaga przyspieszenia. Abyśmy mogli zrealizować nasze krótko- i długoterminowe ambicje klimatyczne oraz zapewnić transformację w kierunku zrównoważonego sektora transportu, musimy dawać wyraźne sygnały producentom, właścicielom flot i konsumentom" - czytamy w liście do Komisji, który na swojej stronie internetowej opublikowało stałe przedstawicielstwo Holandii przy UE.

Pod inicjatywą podpisały się też Austria, Belgia, Dania, Grecja, Malta, Irlandia, Litwa i Luksemburg.

"Aby osiągnąć ten cel, my - podpisane poniżej państwa członkowskie - liczymy na ustalenie ambitnych i opłacalnych ram, które będą wspierać przyspieszone przejście na pojazdy bezemisyjne. Zachęcamy Komisję Europejską do przedstawienia oceny i konkretnej propozycji daty zaprzestania sprzedaży (nowych samochodów osobowych i dostawczych) z silnikami benzynowymi i Diesla" - piszą autorzy pomysłu.

Kraje apelują też do KE o opracowanie regulacji ułatwiających zieloną transformację - zarówno na szczeblu UE, jak i w poszczególnych krajach członkowskich. - "Potrzebujemy przejrzystych ram prawnych na szczeblu UE, które umożliwią państwom członkowskim podjęcie działań na szczeblu krajowym w celu zachęcenia do wczesnego wycofywania nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami benzynowymi i wysokoprężnych" - podkreślają sygnatarius

Unia Europejska do 2050 r. ma osiągnąć neutralność klimatyczną. Z kolei do 2030 r. zobowiązała się zredukować emisję gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. Aby to osiągnąć, Bruksela będzie musiała dokonać transformacji transportu w Europie i zakazu korzystania z silników spalinowych.

PAP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas