W Wielkopolsce pojawią się nowe autobusy wodorowe i elektryki

W Poznaniu podpisano umowy na wsparcie zakupu 25 elektrycznych i wodorowych autobusów przez sześć wielkopolskich samorządów. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) dofinansował inwestycje łączną kwotą ponad 48 mln zł.

Autobus elektryczny Solaris
Autobus elektryczny SolarisMateusz GrochockiEast News
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Dofinansowanie pozwoli samorządom Gniezna, Piły, Wrześni, Kórnika, Swarzędza i Nowego Tomyśla na zakup łącznie 25 autobusów elektrycznych i wodorowych, a także wybudowanie odpowiedniej infrastruktury, np. stacji ładowania, oraz przeszkolenie pracowników do obsługi nowych pojazdów.

Największe wsparcie, w wysokości prawie 15,5 mln zł dotacji na zakup 10 autobusów elektrycznych otrzymało Gniezno. Samorząd Piły na kupno trzech autobusów wodorowych i dwóch elektrycznych otrzymał dotację w wysokości niemal 9,6 mln zł. Blisko 8 mln zł na zakup pięciu autobusów elektrycznych otrzymał Swarzędz, a Kórnik nabędzie trzy pojazdy o napędzie elektrycznym dzięki 4,8 mln zł dotacji i prawie 3,6 mln zł pożyczki.

Samorządy Nowego Tomyśla i Wrześni, które planują kupienie po jednym autobusie elektrycznym, otrzymają odpowiednio ponad 1,5 mln zł oraz 1,8 mln zł dotacji i niemal 1 mln zł pożyczki.

Elektryfikacja

Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sławomir Mazurek podkreślił, że program "Zielony Transport Publiczny" pozwala ograniczać emisję szkodliwych pyłów i poziomo hałasu. "W NFOŚiGW zależy nam bardzo, żeby te środki nie trafiały tylko do dużych miast, ale też do miast mniejszych, które także tego typu rozwiązania komunikacyjne chcą mieć, mają i rozwijają. To będziemy dalej wspierać" - powiedział.

Przyznał, że choć obecnie samorządy głównie inwestują w autobusy o napędzie elektrycznym, to coraz częściej chcą także kupić pojazdy wodorowe.

Prezydent Piły Piotr Głowski zaznaczył, że z samorządami warto współpracować. Dodał, że pilski samorząd kontynuuje inwestowanie w infrastrukturę do ładowania i pojazdy elektryczne, ale także rozpoczyna projekty związane z napędem wodorowym. "Przechodzimy na zupełnie inny poziom myślenia, działania, jeśli chodzi o komunikację długodystansową, tam, gdzie +elektryki+ po prostu sobie jeszcze dzisiaj nie radzą" - powiedział.

Samorządowiec zaznaczył, że Piła podpisała umowę intencyjną z PKN Orlen. "Jedna z pierwszych pięciu stacji (tankowania wodoru - PAP) w Polsce będzie wybudowana m.in. w Pile" - podkreślił.

Celem programu "Zielony Transport Publiczny" jest upowszechnianie zeroemisyjnej komunikacji miejskiej w Polsce. W marcu NFOŚiGW poinformował, że w ramach drugiej edycji programu 67 miast i gmin w Polsce chce kupić ponad 380 bezemisyjnych autobusów, na co otrzymają wsparcie w wysokości ponad 900 mln zł

„Górale”: Ważna lekcja na trudne czasyPolsat Play
PAP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas