Zielony transport: jak firmy przestawiają się na ekologiczne dostawy

Jak wynika z raportu Europejskiej Agencji Środowiska, z powodu zanieczyszczenia środowiska w Polsce umiera ponad 40 tys. osób rocznie. To ponad 10 razy więcej osób niż ginie w wypadkach samochodowych. Tę sytuację mają zmienić m.in. strefy czystego transportu w miastach. Nowe przepisy nie obejmą jednak samochodów dostawczych. Czy możemy liczyć na odpowiedzialną postawę firm?

Sieć sklepów Żabka właśnie testuje wdrożenie ekologicznego transportu dostawczego
Sieć sklepów Żabka właśnie testuje wdrożenie ekologicznego transportu dostawczego 123RF/PICSEL
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Zielony transport w miastach

Najpóźniej jesienią mają wejść w życie przepisy, które będą zmuszały miasta do utworzenia stref czystego transportu. Ich celem jest ograniczenie transportu spalinowego w centrach miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. W ten sposób ustawodawcy chcą zapobiec negatywnemu oddziaływaniu ruchu drogowego na zdrowie ludzi, a także na środowisko. Celem jest również przyspieszenie elektryfikacji transportu w Polsce oraz zmniejszenie ruchu w centrach miast, co przyczyniłoby się do poprawy jakości życia mieszkańców. W pierwszej kolejności strefy czystego transportu mają się pojawić w Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu. Do stref swobodnie będą mogły wjeżdżać samochody elektryczne, napędzane wodorem, gazem ziemnym i płynnym gazem LPG, a także autobusy zeroemisyjne. Przepisy uwzględniają również grupę pojazdów, które będą mogły wjechać do strefy, mimo że nie spełniają tych warunków. Wśród nich znajdują się m.in. samochody mieszkańców danych stref, jak również pojazdy służb ratunkowych czy mundurowych, a także należące do mikro- i małych przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie stref.

Zelektryfikowane dostawy

Mimo że dostawy będą mogły odbywać się bez ograniczeń, niektórzy przedsiębiorcy sami wychodzą z inicjatywą zmian. Przykładem jest sieć sklepów Żabka licząca już 7000 placówek w całym kraju. Wiele z nich znajduje się właśnie w centrach, które w przyszłości mogą zostać objęte strefą czystego transportu.

- Inwestycja w przyjazny środowisku, zeroemisyjny transport w miastach, to poprawa komfortu życia ich mieszkańców, dlatego stawiamy na rozwój Smart City logistics. Większość naszych placówek zlokalizowana jest w najbardziej atrakcyjnych punktach miast, o bardzo dużym natężeniu ruchu, często w ścisłym centrum. Zapewnienie odpowiedniego łańcucha dostaw do takich lokalizacji wymaga od nas odpowiedniego podejścia do planowania i obsługi sklepów, przy ograniczeniu emisji szkodliwych substancji oraz poziomu hałasu. Właśnie zainwestowaliśmy w cztery zeroemisyjne pojazdy serwisowe marki Volkswagen. Cały czas intensywnie śledzimy rynek motoryzacyjny w poszukiwaniu pojazdów zeroemisyjnych i zasilanych paliwami alternatywnymi, optymalnych do naszych potrzeb. Mowa tu również o pojazdach ciężarowych, jak i osobowych dla kadry terenowej - mówi Adam Manikowski, Dyrektor Zarządzający Żabka Polska.

Sieć właśnie powiększa swoją flotę o kolejne auta. Będą to cztery samochody Volkswagen Transportery 6.1 ABT zasilane elektrycznie, które nie emitują spalin i hałasu. Ma to wpływ nie tylko na lepszy komfort pracy kierowców, ale przede wszystkim poprawę warunków życia mieszkańców miast. Nowa flota ma wspomóc Interwencyjne Grupy Serwisowe, które zajmują się usuwaniem usterek w sklepach należących do sieci Żabka. Warto podkreślić, że to pierwsze w Europie elektryczne samochody dostawcze z zabudową serwisową. Pojawią się one w czterech miejscach na terenie kraju: w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Łodzi.

Ułatwienia dla zelektryfikowanych dostawców

Przestawienie się na alternatywne źródła energii napędzające flotę samochodów dostawczych jest rozwiązaniem korzystnym dla biznesu. Przede wszystkim wpływa na wizerunek marki. Przedsiębiorstwa, które w trosce o środowisko sięgają po nowoczesne technologie, stają się w oczach klientów ekologiczne, czyli odpowiedzialne. Rozwój elektromobilności wspierają również samorządy, dlatego firmy, które troszczą się o środowisko, mogą liczyć na szereg udogodnień. Samochody dostawcze zasilane prądem mogą poruszać się po tzw. buspasach, omijając korki, i parkować za darmo w strefach płatnego parkowania. Firmy mogą również skorzystać z dofinansowania na zakup elektrycznych samochodów dostawczych. Aut użytkowych nie dotyczą limity cen nabycia, które obowiązują przy zakupie samochodu osobowego, a dopłaty do ich zakupu są znacznie wyższe.

Strefy czystego transportu to kolejny krok mający na celu poprawę jakości powietrza w miastach. Ich wprowadzenie, w połączeniu z inwestycją w niskoemisyjny transport publiczny czy budową parkingów park&ride, może znacząco wpłynąć na jakość powietrza, którym oddychamy. Wyniki badań są jasne, zanieczyszczenie środowiska zabija rocznie tysiące ludzi, a walka o czyste powietrze to inwestycja w zdrowie i komfort życia nie tylko nasz, ale i kolejnych pokoleń.

Prezentacja partnera

.
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas