​PSPA: W 2025 r. w Polsce ma być 150 tys. punktów ładowania aut elektrycznych

Już za cztery lata Polsce ma działać około 150 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych - ocenia Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. To oznacza, że takich punktów ogólnodostępnych będzie około 43 tys., a niepublicznych - około 100 tys.

W ciągu minionego roku sieć ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce powiększyła się o 30 proc.
W ciągu minionego roku sieć ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce powiększyła się o 30 proc.Arkadiusz ZiółekEast News
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

W szacunkach, zawartych w raporcie "Polish EV Outlook 2021" Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) uwzględniło m.in. efekt wdrożenia dotacji do budowy punktów ładowania przewidzianych w projekcie rozporządzenia ministra klimatu i planowane zmiany w Ustawie o elektromobilności. Stowarzyszenie wzięło też pod uwagę najważniejsze trendy rynkowe w zakresie zeroemisyjnego transportu, w tym rozwój technologiczny w obszarze baterii, czy zwiększenie gamy modeli aut na prąd.

Według "Licznika elektromobilności", prowadzonego przez PSPA i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec sierpnia 2021 r. kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce mieli do dyspozycji 1621 ogólnodostępnych stacji ładowania z 3178 punktami. 31 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego.

- Przez ostatnie 12 miesięcy sieć ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce powiększyła się o 30 proc. Co istotne, Polska nadal posiada jeden z największych udziałów stacji DC w Europie - podkreśla kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA Jan Wiśniewski.

Z najnowszej edycji "Polish EV Outlook" wynika, że w ostatnim czasie zdecydowanie wzrósł udział ładowarek dostępnych odpłatnie.

Dyrektor Zarządzający PSPA Maciej Mazur podkreśla, że w odniesieniu do poprzedniej edycji "Polish EV Outlook" Stowarzyszenie założyło w najbliższych latach wyraźnie wolniejsze tempo rozbudowy infrastruktury ładowania, zarówno niepublicznej, jak i publicznej. Wśród czynników spowalniających wymienia m.in. późniejsze wprowadzenie dotacji do infrastruktury ładowania ze środków NFOŚiGW, ponieważ polskie regulacje w tym zakresie wciąż czekają na notyfikację ze strony Komisji Europejskiej. Jak wskazał, dodatkowo rząd zrezygnował z dotacji do prywatnych ładowarek w ramach programu "Mój Prąd".

Autorzy "Polish EV Outlook 2021" wskazują, że z perspektywy operatorów ogólnodostępnej infrastruktury ładowania kontrowersje budzi m.in. wejście w życie rozporządzenia ws. wysokości opłaty za nadanie numeru EIPA, uznanie kodu oraz ich utrzymanie w systemie teleinformatycznym. Niemniej, planowana nowelizacja Ustawy o elektromobilności przyniesie też pozytywne skutki w postaci możliwości skrócenia - wciąż najdłuższych w Europie - procedur przyłączeniowych, czy też zoptymalizowanie relacji pomiędzy operatorem ogólnodostępnej stacji ładowania a dostawcą usługi ładowania - wskazuje PSPA.

- Kluczowym czynnikiem rynkowym wspierającym rozbudowę infrastruktury ładowania w Polsce będzie zmiana struktury nabywców samochodów z napędem elektrycznym. Wraz ze wzrostem liczby kierowców nieposiadających dostępu do prywatnych ładowarek będzie wzrastał popyt na usługi ładowania na stacjach ogólnodostępnych. Jednak nie możemy mówić o popularyzacji elektromobilności na szeroką skalę w perspektywie 2025 i 2030 r., jeżeli administracja rządowa już dzisiaj nie zintensyfikuje działań mających na celu wsparcie tego sektora - dodaje Mazur.

Szczegółowe wyniki raportu Polish EV Outlook 2021 zostaną zaprezentowane podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021, który odbędzie się  6-8 października w Łodzi.

Tony plastiku w oceanach. Rozkłada się do 450 lat!Deutsche Welle
PAP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas