Nowy Yaris z napędem hybrydowym 4. generacji

Artykuł sponsorowany

Nowa Toyota Yaris to Europejski Samochód Roku 2021, który cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem kupujących. To właśnie ten model rozpoczął bieżący rok jako najpopularniejszy samochód w Europie. Jest także najczęściej wybieranym samochodem miejskim w Polsce oraz drugim najchętniej wybieranym autem w naszym kraju w ogóle. Wyprzedza ją tylko jeden model – Toyota Corolla. Toyota Yaris bardzo chętnie kupowana jest z napędem hybrydowym. Nie bez przyczyny — hybrydowy Yaris dysponuje jego najnowszą i najnowocześniejszą, czwartą generacją. W tym materiale przybliżymy ten wyjątkowy samochód.

Samochody hybrydowe pomimo bardzo niskiego zużycia paliwa mają także pełnię zalet samochodów spalinowych, co mocno odróżnia je od pojazdów elektrycznych
Samochody hybrydowe pomimo bardzo niskiego zużycia paliwa mają także pełnię zalet samochodów spalinowych, co mocno odróżnia je od pojazdów elektrycznychmateriały prasowe
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Korzyści z napędu hybrydowego

Wybierając samochód zwracamy uwagę na wiele różnych cech - od wielkości i pojemności bagażnika, aż po opcjonalne wyposażenie podnoszące komfort podróżowania. Warto się przyjrzeć uważniej także napędowi auta, którym jesteśmy zainteresowani.

W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszą się samochody hybrydowe. Nic w tym dziwnego, bo samochody z napędem hybrydowym, takie jak nowa Toyota Yaris, są swego rodzaju złotym środkiem pomiędzy samochodami spalinowymi a elektrycznymi. Dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego wykazują się bardzo niskim spalaniem. Co więcej, w warunkach, w których klasyczne auta zazwyczaj spalają najwięcej, czyli w mieście, samochody hybrydowe zużywają właśnie mniej paliwa. Wszystko to dzięki nowoczesnym, zoptymalizowanym pod kątem ekonomii jazdy układom napędowym, umiejętnie wykorzystującym zalety silnika elektrycznego i system odzyskiwania energii z hamowania. Nowa Toyota Yaris Hybrid zadowala się średnio od 3,8 litra paliwa na 100 km.

Samochody hybrydowe pomimo bardzo niskiego zużycia paliwa mają także pełnię zalet samochodów spalinowych, co mocno odróżnia je od pojazdów elektrycznych. Mają np. typowy dla aut spalinowych duży zasięg, nie wymagają ładowania, a paliwo można zatankować błyskawicznie na każdej stacji. Hybrydy oferują również niektóre z zalet samochodów elektrycznych. Na tyle skutecznie zarządzają energią, że przez kilkadziesiąt procent czasu poruszają się na samym silniku elektrycznym, a więc całkowicie bezemisyjnie i nie zużywając paliwa. Samochody hybrydowe, takie jak np. nowa Toyota Yaris 2021, same, inteligentnie wybierają najbardziej wydajny w danych warunkach typ napędu - elektryczny, spalinowy bądź ich połączenie. Nowy Yaris z 4. generacją napędu hybrydowego Toyoty w miejskich warunkach nawet przez 77% czasu jazdy korzysta wyłącznie z napędu elektrycznego. Wynika z tego kolejna zaleta hybryd - niski poziom hałasu podczas jazdy. Napęd elektryczny jest bowiem bardzo cichy, co zwiększa komfort podróżowania.

Samochody hybrydowe są także świetnym rozwiązaniem kwestii emisji dwutlenku węgla - co ma duże znaczenie dla ochrony klimatu. Hybrydy takie jak nowa Toyota Yaris emitują go znacznie mniej niż zwykłe samochody spalinowe, czym przyczyniają się do ochrony środowiska. Toyota Yaris Hybrid średnio emituje zaledwie od 87 g/km dwutlenku węgla (wg WLTP).

Bardzo ważną zaletą samochodów hybrydowych, zwłaszcza tych pochodzących od ich uznanych producentów takich jak Toyota, jest ich trwałość i bezawaryjność. Wynika to nie tylko z przemyślanej i dopracowanej przez lata konstrukcji samochodów hybrydowych, lecz także z samej zasady ich działania. Hybrydy pozbawione są niektórych elementów, które w samochodach spalinowych często przysparzają użytkownikom problemów. Kwestie zużytego koła dwumasowego, awarie turbosprężarek czy np. szybko zużywających się wtryskiwaczy z silników Diesla po prostu nie istnieją w hybrydach. Także dzięki temu, że hybrydy nie są skonstruowane z wykorzystaniem niektórych części narażonych na zużycie, podczas całego cyklu użytkowania generują one dużo mniejsze koszty niż samochody z napędem konwencjonalnym.

Auta hybrydowe, takie jak nowa Toyota Yaris 2020, wyposażone są także w automatyczne przekładnie, co znacznie zwiększa komfort z jazdy - zwłaszcza w warunkach miejskich. Ale komfort to nie wszystko - automatyczna przekładnia wraz z jednostką sterującą PCU utrzymuje wszystkie elementy układu napędowego w optymalnych dla nich warunkach pracy, co także przekłada się na niższą awaryjność napędu hybrydowego. Silnik spalinowy hybrydy pracuje częściej w optymalnym dla niego zakresie obrotów, co zwiększa jego żywotność i zmniejsza zużycie mechaniczne. Z kolei układ rekuperacji energii, który odzyskuje energię z hamowania i ze zwalniania, częściowo zastępując hamulce, przyczynia się do znacznie mniejszego zużycia klocków hamulcowych. W przeciętnym samochodzie z konwencjonalnym układem napędowym trzeba je wymieniać co około 50 000 km. W samochodach hybrydowych klocki hamulcowe wystarczają na ok. 150 000 km, co obniża koszty eksploatacji.

Bezawaryjność objawia się w przypadku samochodów hybrydowych także bardzo wysokimi przebiegami. Najlepszym przykładem jest wiedeński taksówkarz, który swoją hybrydową Toyotą Prius pokonał ponad milion kilometrów. Podczas całej eksploatacji auto poruszało się niemal wyłącznie w warunkach miejskich, a czynności serwisowe ograniczały się do terminowej wymiany podzespołów takich jak klocki czy tarcze hamulcowe. To tylko jeden przypadek, ale hybrydy Toyoty zajmują od lat wiodące miejsca w rankingach zadowolenia klientów i bezawaryjności aut, przeprowadzanych przez niezależne instytuty badawcze, i to także wtedy, gdy badana jest bezawaryjność samochodów nie tylko niemal nowych, ale także 6- i 7-letnich oraz 8- i 9-letnich.

Toyota liderem w dziedzinie hybryd

Udział samochodów hybrydowych w rynku ciągle rośnie. W pierwszym kwartale 2021 r. stanowiły one 18,4% sprzedanych samochodów osobowych w UE. Na rynku samochodów hybrydowych od lat dominuje Toyota. W 2020 roku Toyota zajęła trzecie miejsce wśród najczęściej wybieranych marek samochodów osobowych w Europie, a hybrydy stanowiły 53% wszystkich sprzedanych przez ną samochodów na tym rynku. Łącznie w 2020 roku Toyota dostarczyła europejskim klientom 484 828 hybryd.

Hybryda 4. generacji

Nowa Toyota Yaris nieprzypadkowo jest drugim najczęściej kupowanym samochodem w Polsce i najchętniej wybieranym miejskim autem. Została od podstaw zaprojektowana właśnie po to, aby jak najlepiej sprostać rosnącym wyzwaniom codziennego życia w mieście. Wymagania wobec samochodów miejskich nieustannie rosną, a producenci tacy jak Toyota skutecznie starają się im sprostać.

Nowy Yaris jest pierwszym samochodem miejskim Toyoty, który został skonstruowany w nowej technologii Toyota New Global Architecture (TNGA) - tej samej, w której opracowano np. najlepiej sprzedający się samochód osobowy w Polsce - Toyotę Corollę.

Konstrukcja nowej Toyoty Yaris opiera się na platformie GA-B z serii TNGA. W architekturze TNGA opracowano także źródło napędu - układ hybrydowy 4. generacji z 3-cylindrowym silnikiem 1.5. TNGA to bowiem nie tylko platformy, ale cała koncepcja projektowania samochodów, opierająca się m.in. na bardzo sztywnej, modułowej konstrukcji, którą można bez najmniejszych problemów dopasować do wymagań konkretnego segmentu. Powstała ona także z myślą o integracji silników, całych napędów i przekładni, a nawet optymalizacji procesów produkcyjnych.

Nowy silnik 1.5 Dynamic Force w hybrydowej Toyocie Yaris Hybrid to 3-cylindrowa jednostka benzynowa ze zmiennymi fazami rozrządu, pracująca w cyklu Atkinsona. Silnik ten ma bardzo wysoką, bo sięgającą 40% sprawność. Nowa konstrukcja pomogła w obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2 aż o 20% w porównaniu z poprzednim modelem Toyoty Yaris. Moc układu napędowego jednocześnie wzrosła o 15%. Specjalnie dla 4. generacji napędu hybrydowego Toyoty przekonstruowano także przekładnię. Ma ona teraz bardziej zwartą budowę - jej objętość jest mniejsza o 9% w porównaniu z przekładnią zastosowaną w poprzedniej generacji Yarisa. W skład napędu hybrydowego wchodzi również nowa, litowo-jonowa bateria trakcyjna o wyższej mocy, która jest aż o 27% lżejsza od dotychczas stosowanego akumulatora niklowo-wodorkowego.

Zaawansowana konstrukcja hybrydowego układu napędowego 4. generacji przekłada się na całą paletę zalet. Spalanie nowej Toyoty Yaris Hybrid wynosi średnio od 3,8 litra paliwa na 100 km, przy zaskakująco dobrej dynamice. Nowa hybrydowa Toyota Yaris od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9,7 sekundy.

Zasięg nowej Toyoty Yaris

Choć Yaris Hybrid nie jest hybrydą plug-in, czyli nie ma instalacji do ładowania baterii z zewnętrznego źródła, to i tak jest w stanie pokonać nawet 77,6% czasu jazdy i 66,1% pokonanej trasy w mieście w trybie elektrycznym. Dowodzą tego badania zespołów naukowych Politechniki Poznańskiej oraz Politechniki Krakowskiej, przeprowadzone na przełomie 2020 i 2021 roku. Co więcej, na drogach podmiejskich nowa Toyota Yaris Hybrid uzyskała zbliżone wyniki do tych na ulicach miasta.

Średnio w cyklu mieszanym uwzględniającym również jazdę po autostradzie, nowa Toyota Yaris poruszała się bezemisyjnie przez ponad 30% drogi i ponad 50% czasu jazdy. Z testów wynika, że Toyota Yaris Hybrid zużywała zimą około 4 l/100 km paliwa w mieście i 3,6 l/100 km na terenach podmiejskich.

Dane techniczne

Na koniec warto przytoczyć dane techniczne nowej Toyoty Yaris Hybrid.

Napęd 

1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM e-CVT
Moc silnika benzynowego: 92 KM
Maks. moment obrotowy: 120 Nm
Maksymalna moc układu hybrydowego: 116 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 s
Maksymalna prędkość: 175 km/h
Zużycie paliwa: 3,8-4,3 l/100 km
Emisja CO2: 87-98 g/km

Masy i wymiary

Długość: 3940 mm
Szerokość: 1745 mm
Wysokość: 1500 mm
Rozstaw osi: 2560 mm
Masa własna (min/maks.): 1080/1190 kg
Pojemność bagażnika: 286 l
Masa holowanej przyczepy: 450 kg
Promień zawracania: 5,5 m

Cena

Nowa Toyota Yaris Hybrid oferowana jest w kilku wersjach, przy czym nawet w najtańszej jest już bardzo bogato wyposażona. Podstawowa wersja Active zawiera najbardziej zaawansowany zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego w segmencie B, na który składają się zupełnie nowy układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), automatyczne światła drogowe (AHB), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall) oraz system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS). W standardzie znajduje się również klimatyzacja, 8 poduszek powietrznych z centralnymi poduszkami pomiędzy kierowcą a pasażerem, wielofunkcyjna kierownica, a także system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym 7", cyfrowym radiem DAB, interfejsem Android Auto™ i Apple CarPlay™ oraz usługami łączności Toyota Connected Car.

Ile kosztuje nowa hybrydowa Toyota Yaris?

Ceny w wersji Active rozpoczynają się od 79 700 złotych. Za wersję Comfort z napędem hybrydowym trzeba zapłacić od 80 700 zł, a za wersję Executive od 89 600 zł. Wersja Selection Style dostępna jest od 92 500 złotych, a hybrydowy Yaris 2021 w wersji Tokyo Edition od 94 500 złotych. Warto przy tym wspomnieć, że hybrydowe Toyoty Yaris dostępne są w bardzo atrakcyjnym leasingu KINTO ONE - w ratach porównywalnych z wersjami benzynowymi. Na przykład hybrydowy Yaris w wersji Comfort jest dostępny w Leasingu KINTO ONE od 669 zł netto miesięcznie, przy umowie na 36 miesięcy i 30 000 km oraz opłacie wstępnej 10%. Pełny cennik dotyczący Toyoty Yaris znajdziecie na stronie: https://www.toyota.pl/new-cars/yaris/yaris-2020/.

.
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas