Psy mają o znacznie lepszą pamięć, niż sądziliśmy. To efekt życia z ludźmi?

Chyba każdy właściciel psa uważa, że jego zwierzak jest najmądrzejszy. Węgierscy naukowcy odnaleźli jednak wśród czworonogów jednostki wybitne i stwierdzili, że niektóre psy są w stanie przyswoić nawet 12 nazw przedmiotów w ciągu tygodnia, a do tego bardzo długo je pamiętają. Zdaniem badaczy to pokazuje, jaki wpływ ma nasz język na inne gatunki.

Niektóre border collie potrafią zapamiętać nazwy nawet 100 zabawek
Niektóre border collie potrafią zapamiętać nazwy nawet 100 zabawekpixabay.com

- Wiemy, że psy mogą się łatwo nauczyć słów, które są połączone z ruchem, takich jak "siad" czy "leżeć". Jednak niewiele zwierząt może przyswoić nazwy przedmiotów - mówi zwierzęca behawiorystka Shany Dror z Uniwersytetu Eötvös Loránd. - Przez ponad dwa lata szukaliśmy psów, które nauczyły się nazw swoich zabawek. Znaleźliśmy sześć takich osobników - dodaje naukowiec.

Naukowcy, którzy wyniki badań opublikowali w "Royal Society Opens Science", obserwacje przeprowadzali w ramach Genius Dog Challenge, serii eksperymentów na żywo, które były niezwykle popularne w internecie.

Do eksperymentu zakwalifikowały się psy z Węgier, Brazylii, Niderlandów, Florydy, Norwegii i Hiszpanii. Zwierzęta znały nazwy co najmniej 28 zabawek, a niektóre z nich nawet i 100.

- Te utalentowane psy mogą nauczyć się nazw z niezwykłą szybkością - powiedziała etolog, dr Claudia Fugazza, która kierowała badaniami. - Podczas poprzednich eksperymentów okazało się, że mogły się nauczyć nowej nazwy zaledwie po czterech powtórzeniach, ale niedługo potem ją zapominały - dodaje naukowiec.

Badacze chcieli sprawdzić, ile nowej wiedzy psy są w stanie przyswoić. Poprosili zatem właścicieli, aby nauczyli swoich podopiecznych nazw sześciu, a następnie 12 nowych zabawek, zaledwie w ciągu jednego tygodnia. Naukowcy byli zaskoczeni wynikami. - Okazało się, że dla tych utalentowanych psów, nie było to żadne wyzwanie. Z łatwością przyswoiły nazwy od 11 do 12 zabawek - mówi Dror. Co więcej, zwierzęta pamiętały je nawet dwa miesiące po zakończeniu eksperymentu.

Naukowcy dane zbierali w czasie lockdownów, co zmusiło ich do przeniesienia "laboratorium" do domów właścicieli. Badanie odbywało się przy dwóch kamerach, które na żywo pokazywały eksperymenty. - Kiedy zobaczyliśmy, że możemy przeprowadzać testy zdalnie, zaczęliśmy je transmitować na YouTube - mówi Dror.

W badaniu udział wzięły tylko psy rasy border collie, jednak to nie oznacza, że są najmądrzejszą rasą. Dror przypomina, że były one hodowane do opieki nad stadami. Przez to większość z nich jest bardzo wyczulona na zachowanie swoich właścicieli. - Choć umiejętność nauki nazw przedmiotów wydaje się być częściej spotykana wśród tej rasy, to wykazaliśmy, że nawet u nich jest to bardzo rzadka cecha - tłumaczy naukowiec.

Badaczom udało się odnaleźć kolejne psy, które szybko się uczą. To m.in. owczarek niemiecki, pekińczyk czy miniaturowy owczarek australijski. Wcześniejsze badania wykazywały podobne zdolności u psów rasy yorkshire terier.

- Naukowcy badają psy, ponieważ ewoluowały i rozwijały się wśród ludzi - tłumaczy prof. Adam Miklósi, szef departamentu etologii na Uniwersytecie Eötvös Loránd, współautor badania. - Dzięki tym utalentowanym zwierzętom mamy wyjątkową możliwość sprawdzić, jak inny gatunek rozumie ludzki język i jak wpływa on na otaczający nas świat - konkluduje naukowiec.

Szczyt klimatyczny w Glasgow. Ostatnia szansa na neutralność klimatyczną?eNewsroom