Odkryto zupełnie nowy rodzaj zwierząt

Między górami znajdującymi się na archipelagu filipińskim odkryto zupełnie nowy gatunek zwierząt należący do całkowicie nowego rodzaju. Baletemys kampalili, o którym mowa, jest gryzoniem nieco przypominającym z wyglądu ryjówkę, jednak pomimo zewnętrznego podobieństwa wspomniane stworzenia wyewoluowały od siebie niezależnie.

Filipińskie góry są jednym z najbardziej bioróżnorodnych miejsc na świecie. Ze względu na ich względną izolację możemy spotkać tam wiele endemicznych gatunków takich jak chociażby jeden z najrzadszych i najpotężniejszych ptaków na naszej planecie - małpożer.

- Im wyższe i większe pasmo górskie, tym więcej będzie tam żyło gatunków ssaków, które nie żyją nigdzie indziej na świecie - mówi Lawrence Richard Heaney, badacz filipińskiej przyrody.

Nowy rodzaj zwierząt

Biolog Danilo Balete postanowił udać się na drugą największą filipińską wyspę, Mindanao, w okolice góry Kampalili, aby sprawdzić, jakie ssaki żyją na jednym terenie wspólnie ze wspomnianym już małpożerem.

Podczas swojej wyprawy natrafił on na ciemnobrązowe gryzonie z małymi oczkami i długim, zwężającym się nosem przypominającym ten, który możemy spotkać u ryjówek. Od razu zorientował się on, że ma do czynienia z nieznanym wcześniej gatunkiem.

Niestety filipiński uczony nie doczekał się końca badań nad odkrytym przez niego stworzeniem. Inni nie zapomnieli jednak o jego wkładzie i postanowili nazwać zwierzę na jego cześć.

- Nazywanie nowego gatunku po kimkolwiek to wielka sprawa, wielki zaszczyt dla ludzi, którzy wnoszą długoterminowy wkład w naukę o bioróżnorodności - mówi Dakota Rowsey, współautorka badania.

- Był po prostu wspaniałym biologiem terenowym. Danny potrafił zidentyfikować każdą roślinę, każdą żabę, każdego robaka, wszystko, co napotkałeś, to było po prostu zdumiewające - wspomina Heaney.

Odkrycie Baletemys kampalili może przyczynić się do ochrony innych endemicznych dla Filipin gatunków oraz pomóc w ochronie tamtejszej przyrody.

Przemysław Białkowski podcast: OdraSCP