Odkryto dwa nowe gatunki ryb. Już są zagrożone wyginięciem

Naukowcy odkryli w Ameryce Południowej dwa nowe gatunki ryb. Niestety oba są już bliskie wyginięcia – alarmują badacze. Powodem takiego stanu rzeczy jest przybierające na sile wylesianie Amazonii.

Dwa nowe gatunki ryb, które odkryto w Brazylii już są na skraju wymarcia. Przyczyną jest intensywne wylesianie Amazoniimateriały prasowe

Murilo Pastana i jego współpracownicy z Muzeum Historii Naturalnej w Waszyngtonie odkryli i opisali dwa nowe gatunki ryb z regionu Amazonii. Żyją one w wodach około 40 kilometrów na północ od brazylijskiego miasta Apuí, gdzie niemal nie sięga już cywilizacja.

Naukowcy odkryli dwa nowe gatunki ryb

Nowo odkryte ryby to posiadająca jaskrawoczerwoną płetwę grzbietową, około 3-centymetrowa Poecilocharax callipterus oraz drugi gatunek - Poecilocharax rhizophilus, który jest tak mały, że uznawany za miniaturowy. Szczególnie narażona jest pierwsza z ryb, ponieważ zasięg jej występowania ogranicza się do zaledwie jednego strumienia na obszarze około czterech kilometrów kwadratowych.

"Ekscytujące było odkryć nowy gatunek" - informuje Pastana. "Ale na tym samym obszarze zobaczyliśmy palący się las, ciężarówki do transportu drewna wywożące ogromne drzewa i wyjałowione miejsca zamienione na pastwiska dla bydła" - dodaje naukowiec. "To sprawiło, że spieszyliśmy się z dokumentacją tych gatunków" - zaznaczył Murilo Pastana.

Nowy gatunek ryb Poecilocharax rhizophilus jest tak mały, że uznawany za miniaturowymateriały prasowe

Wylesianie wyniszcza bioróżnorodność Amazonii

Badacz ma nadzieję, że nowe odkrycie skłoni brazylijski rząd do podjęcia działań mających na celu lepszą ochronę zagrożonych gatunków. Naukowiec sam pochodzi z Brazylii i jego pasją jest dbanie o jej dziedzictwo biologiczne.

Kolejnym zagrożeniem dla nowo odkrytych ryb jest rynek akwarystyki. Nowy gatunek jest podobno bardzo pożądany wśród hobbystów. Wyprawy naukowców, podczas których odnaleziono nieznane dotąd gatunki ryb odbyły się jeszcze w 2015 i 2016 roku w zlewni rzeki Madeira. Według badaczy to najbardziej różnorodna biologicznie rzeka pod kątem gatunków ryb na świecie.

"Pojechaliśmy tam, aby zbadać miejsca, do których nigdy nie dotarł żaden naukowiec" - powiedział Pastana. "Ten obszar jest wyjątkowo ważny, ponieważ to jedna z granic będąca dowodem na przesuwania się granicy wylesiania coraz bardziej na północ".

Obrazy z telefonów. Łączy ekologię ze sztukąInteria.tv