​Naukowcy odkryli bakterię, która "recyklinguje" plastik

Szkodliwy dla środowiska plastik przetwarza na substancję biodegradowalną. Potrafi to bakteria, którą znaleźli japońscy badacze.

Mikroplastik znaleziony w rdzeniu lodowym pobranym z Antarktydy /Fot. Anna Kellymateriały prasowe

Swoje odkrycie naukowcy opublikowali na łamach "Scientific Reports". Bakteria, którą odkryli, może rozkładać wytworzone z ropy PET. To właśnie z tego tworzywa powstają butelki, ubrania, czy opakowania. W zamian, bakteria wytwarza substancję, którą można ponownie użyć. Jest ona także bezpieczna dla środowiska.

- Niektóre bakterie posiadają odpowiednie enzymy do degradacji PET, plastiku sprawiającego najwięcej problemów środowisku. Nasze badania pokazały, że bakteria Ideonella sakaiensis zamienia PET w PHB - poli(3-hydroksymaślan) - jeden z polihydroksyalkanianów - plastik, który jest biodegradowalny - wyjaśnia biochemik Shosuke Yoshida, jeden ze współautorów publikacji.

Eksperci z japońskiego Instytutu Nauki i Technologii w Nara przypominają, że zanieczyszczenie plastikiem jest jednym z największych problemów w kwestii ochrony środowiska. Mikroplastik znajduje się nie tylko na dnach oceanów i szczytach najwyższych gór, ale także nawet w organizmach noworodków. To właśnie PET, czyli poli(tereftalan etylenu) jest najczęściej stosowanym tworzywem sztucznym.

- Wierzymy, że odkrycie to może być ważne z punktu widzenia redukcji zanieczyszczeń plastikiem. Pokazaliśmy, że w bakterii I. sakaiensis degradacja PET i synteza PHB są z sobą funkcjonalnie połączone. Może to oznaczać nową ścieżkę, w której bakterie rozkładają trudny w przetwarzaniu PET i wykorzystują powstające substancje do syntezy biodegradowalnego plastiku PHA - podkreśla specjalista.

Szczyt klimatyczny w Glasgow. Ostatnia szansa na neutralność klimatyczną?eNewsroom