Młode osy rutynowo zjadają swoje własne rodzeństwo

Naukowcy odkryli, że młode osy z gatunku Isodontia harmandi w przypadku skończenia się zapasów pożywienia momentalnie przechodzą na kanibalizm, zjadając bez żadnych skrupułów własne rodzeństwo. Owady najprawdopodobniej celowo składają więcej jaj, aby w przypadku niedoborów jedzenia mogły zacząć jeść siebie nawzajem.

Niezwykłe doniesienia ze świata zwierząt
Niezwykłe doniesienia ze świata zwierzątpixabay.com

Szokujące doniesienia naukowe płyną do nas z Japonii, gdzie dwóch badaczy postanowiło bliżej przyjrzeć się osom z gatunku Isodontia harmandi. Już od jakiegoś czasu istniały przesłanki o pojedynczych przypadkach kanibalizmu wśród tych owadów, lecz to, co odkryli badacze przeszło najśmielsze oczekiwania.

Wspomniany gatunek os charakteryzuje się dosyć oryginalnym sposobem składania jaj, które umieszczane są grupowo w specjalnych tunelach takich jak na przykład trzcina bambusowa. Samice wypełniają je następnie pokarmem, aby potomstwo po wykluciu miało zapewniony posiłek.

Kanibalizm wśród os

Naukowcy zbadali więc 39 miejsc takich lęgów i w aż 30 z nich zaobserwowali kanibalizm. Co więcej, aż 76 procent wszystkich larw zginęło właśnie w ten sposób. Warto również wspomnieć, że zjadane osobniki akceptowały swój los bez żadnej walki jak gdyby nigdy nic.

- Byliśmy oczywiście zszokowani tym, że larwy os rutynowo zjadają swoich partnerów z gniazda - mówi Tomoji Endo, współautor badania.

- Byliśmy również pod wrażeniem, że nie było oczywistych agresywnych interakcji między kanibalem a ofiarą - dodał.

Badacze postawili więc hipotezę, że samice os specjalnie wydają na świat więcej potomstwa, aby niektóre z nich uniknęły głodu po wyczerpaniu się pokarmu poprzez zjedzenie pozostałych. Przyroda nigdy nie przestanie nas zaskakiwać.

Przemysław Białkowski podcast: Sprzątanie rzekSCP