​Strefy Czystego Transportu w każdej gminie. Posłowie za nowelizacją ustawy

Już nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, ale każda gmina będzie mogła wprowadzić swoją strefę czystego transportu. Zmiany w prawie przegłosowali posłowie.

Strefy Czystego Transportu będzie mogła wprowadzić każda gmina
Strefy Czystego Transportu będzie mogła wprowadzić każda gminaAFP
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Po wejściu ustawy w życie, strefy czystego transportu będzie mogła wprowadzić każda gmina, bez względu na liczbę mieszkańców. Do katalogu pojazdów zwolnionych z zakazu wjazdu dodano specjalistyczne pojazdy Głównego Inspektora Ochrony środowiska, inne niż wykorzystywane wyłącznie do przewozu osób, a realizujące ustawowe zadania związane z ochroną ludności, bezpieczeństwem pożarowym i utrzymaniem porządku publicznego.

- Najważniejsze obecnie zadanie to doprowadzenie procesu nowelizacji ustawy do końca i jak najszybsze wejście jej w życie. Nie możemy już dłużej czekać - powiedział PAP Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Zdaniem eksperta, już w 2018 r., kiedy ustawa weszła w życie, było wiadomo, że zmiany są potrzebne.

To, że po wielu miesiącach burzliwych dyskusji udało się zmienić przepisy dotyczące Stref Czystego Transportu, według Mazura jest sukcesem. - Jest zatem szansa, że zafunkcjonują one faktycznie, a nie będą tylko zapisem na papierze - powiedział.

Dołącz do ZIELONA INTERIA także na Facebooku

Nowelizacja przewiduje też, że posiadacze prawa jazdy kat. B będą mogli prowadzić elektryczne auta dostawcze o masie do 4,25 ton, zamiast dotychczasowych 3,5 ton. Jest to związane z dodatkową masą baterii.

Projekt reguluje także procedury instalacji punktów poboru energii w budynkach wielorodzinnych. Dzięki przepisom montaż punktów ładowania samochodów elektrycznych na wniosek mieszkańców ma być łatwiejszy. Nowelizacja określa także kiedy wspólnota czy spółdzielnia może odmówić instalacji prywatnego punktu poboru energii, oraz przyłączenia go do sieci poprowadzonej w nieruchomości.

- Nowe budynki - zarówno te użyteczności publicznej, jak też mieszkalne - będą musiały być przygotowane na rozwój elektromobilności. W budynkach już istniejących, po wejściu w życie nowych przepisów, powinno być łatwiej zainstalować ładowarkę - wyjaśnił Mazur.

Jednak zdaniem eksperta zmiany nie są wystarczające, ponieważ brakuje m.in. przepisów dotyczących przyspieszenia procesu przyłączeniowego ładowarek. Według Mazura to oznacza, że będą kolejne nowelizacje ustawy o elektromobilności.

W nowelizacji jest też definicja roweru wspomaganego elektrycznie, co ma umożliwić rozwój i wsparcie dla bardziej zróżnicowanych pojazdów elektrycznych. W projekcie zapisano także niezbędne modyfikacje pojęcia i rozwiązania dotyczące planowanego powstania infrastruktury tankowania wodoru.

Za ustawą zagłosowało 426 posłów, przeciw było 10, wstrzymało się czterech. Teraz projekt nowelizacji trafi do Senatu.

Sprawiedliwa transformacja, a troska o pracownikaPolsat News
PAP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas