​PKP Energetyka i CTL Logistics podpisały list intencyjny ws. programu "Zielona Kolej"

Zdaniem prezesa PKP Energetyka Wojciecha Orzecha, do 2030 r. 85 proc. energii, która zasila kolej w Polsce ma pochodzić z OZE.

article cover
CTL Logistics.
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

List intencyjny został podpisany w Warszawie podczas pierwszego dnia szczytu klimatycznego TOGETAIR. Celem współpracy jest przejście CTL Logistics na energię z OZE. Posłuży ona nie tylko do zasilania pociągów ale i infrastruktury przewoźnika. - Założenie projektu jest takie, że w 2030 r. 85 proc. energii zużywanej przez kolej będzie pochodziło z energii odnawialnej. Zakładamy także, że pociągi będą zasilane wodorem. Kolejni przewoźnicy wyrażają wolę przejścia na zieloną energię  - powiedział Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.

Program "Zielona Kolej" został stworzony przez branżową inicjatywę Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), a jej celem jest to, by do 2030 r. zdecydowana większość energii zasilającej kolej w Polsce pochodziło z OZE, głównie fotowoltaiki oraz energii wiatrowej. Plan zakłada, że w 2025 roku udział OZE ma wynieść 50 proc. Obecnie ok. 12 proc. energii zużywanej przez kolej pochodzi ze źródeł odnawialnych.

Wojciech Orzech podkreślił w rozmowie z PAP, że kierowana przez niego spółka dzięki programowi będzie dawać impuls na rynek inwestycyjny. - Będziemy określać, jakie mamy zapotrzebowanie na odbiór zielonej energii i w wyniku tego impulsu będziemy kontraktowali ten odbiór energii i będą powstawały farmy, źródła. Zakładamy, że ten nasz impuls inwestycyjny będzie wynosił do 10 mld zł. Myślę, że to potężny i bardzo pozytywny kierunek działania naszego środowiska - powiedział Orzech.

Bogacki powiedział w rozmowie z PAP, że przystąpienie do inicjatywy PKP Energetyka jest związane z tym, że korzystanie z OZE przez przewoźników będzie w przyszłości jednym z powodów ich konkurencyjności. Prezes CTL Logistics przypomniał, że zgodnie z unijnymi politykami coraz więcej transportu z dróg ma się przenosić na kolej. - Oprócz zadań biznesowych, mamy cele prospołeczne. Mamy swoje małe sukcesy w tym zakresie. Udział w tym przedsięwzięciu to wsparcie dla polityki energetycznej rządu. Te działania będą miały znaczenie na to, jak będzie wyglądała kolej przyszłości - stwierdził Grzegorz Bogacki, prezes CTL Logistics.

PAP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas