Dłuższe ferie zimowe i krótszy semestr w szkołach to korzyści dla klimatu

Wydłużenie ferii zimowych i skrócenie semestru zimowego mogłoby zmniejszyć emisje CO2 z uniwersytetów o ponad 4 proc. Dowodzą tego naukowcy z Uniwersytetu w Edynburgu i uważają, że taki model mógłby sprawdzić się na całym świecie. Za korzystne dla środowiska uważają także lekcje online.

Krótszy semestr zimowy i dłuższe ferie to mniejszy ślad węglowy i korzyści dla środowiska - stwierdzili brytyjscy naukowcy na łamach czasopisma "iScience"
Krótszy semestr zimowy i dłuższe ferie to mniejszy ślad węglowy i korzyści dla środowiska - stwierdzili brytyjscy naukowcy na łamach czasopisma "iScience"Tadeusz Koniarz/REPORTEREast News
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Strategie redukcji emisji dwutlenku węgla zazwyczaj wymagają znacznych nakładów czasowych i finansowych. Autorzy omawianego badania uważają jednak, że zwykła zmiana harmonogramu zajęć uczelnianych mogłaby okazać się prostym i tanim sposobem na rozwiązanie tego problemu.

- To podejście, które tak naprawdę nie wymaga żadnych znaczących inwestycji - mówi dr Wei Sun, główny autor artykułu. - Potrzebna jest tylko chęć ze strony pracowników akademickich i studentów. Musieliby otworzyć się na pewne zmiany dotyczące ram czasowych semestrów.

Naukowcy postulują, aby dla ochrony klimatu przesunąć kilku tygodni nauki z semestru zimowego na semestr letni. Chcą też jednocześnie wydłużyć ferie zimowe.

Dłuższe ferie zimowe to nie tylko więcej frajdy dla dzieci. To także korzyści dla klimatu - oceniają brytyjscy naukowcy
Dłuższe ferie zimowe to nie tylko więcej frajdy dla dzieci. To także korzyści dla klimatu - oceniają brytyjscy naukowcyŁukasz DejnarowiczAgencja FORUM

Dłuższe ferie i krótszy semestr zimowy przyjazne dla środowiska

Sun i jego koledzy monitorowali, w jaki sposób ponad 20 brytyjskich uniwersytetów obecnie zarządza zużyciem energii w kampusach. Porównując zebrane dane z harmonogramami semestrów, byli w stanie zaproponować najbardziej przyjazny środowisku rozkład zajęć na uczelniach.

Naukowcy ustalili m.in., że rozpoczęcie nowego roku akademickiego w drugim tygodniu września, prowadzenie zajęć w ramach semestru zimowego przez 12 tygodni, a następnie wprowadzenie 5-tygodniowych ferii zimowych, mogłoby zmniejszyć emisję CO2 o 167 ton, co stanowi 4,2 proc. całej emisji pochodzącej z uczelni.

- Taki harmonogram oznaczałby wydłużenie przerwy zimowej, dlatego potem należałoby wydłużyć semestr letni. Wpłynęłoby to jednak bardzo korzystnie obniżenie kosztów ogrzewania w okresie zimowym i na ogólny spadek emisji - mówi Sun.

Badacz uważa, że zaproponowany model mógłby się sprawdzić w uniwersytetach na całym świecie, choć oczywiście konkretne terminy trwania semestrów musiałyby się różnić w zależności od strefy klimatycznej, w jakiej dana uczelnia leży.

Omawiane badanie zostało przeprowadzone jeszcze przed pandemią, dlatego Sun i jego koledzy chcieliby dodatkowo zbadać, jak praktykowana obecnie nauka hybrydowa wpłynie na ich zalecenia.

W czasie pierwszej fazy pandemii byliśmy świadkami ogromnej redukcji emisji CO2, a teraz wszystko powoli wraca do normy. Chcielibyśmy obliczyć, czy i jak emisje dwutlenku węgla spadają dzięki wykładom online i mniejszej liczbie osób, które fizycznie znajdują się na uczelni
dr Wei Sun
PAP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas