Na ekologicznej fali. Pokazują, jak będzie wyglądał transport przyszłości

Więcej ekologicznych rozwiązań, ale i więcej pojazdów, które poruszają się same. Takie pomysły prezentowane są na targach ITS, na które zjechał się cały świat motoryzacji do Hamburga.

System HyperPort
System HyperPortZUMAPRESS.comAgencja FORUM
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

W Centrum Kongresowym w Hamburgu rusza pierwszy wielki kongres od czasu wymuszonej przez pandemię przerwy, ale nie tylko dlatego oczy międzynarodowego biznesu są zwrócone na drugie największe miasto w Niemczech. Targi ITS (Congress on Intelligent Transport Systems, czyli Kongres Inteligentnych Systemów Transportowych) mają pokazać, jak wkrótce będzie wyglądał transport w największych miastach świata. Impreza potrwa do 15 października, organizatorzy spodziewają się 10 tys. gości ze stu krajów.

Konternerowy Hyperloop i autonomiczne autobusy

Goście targów będą mogli się zapoznać z najnowszymi projektami transportowymi z Hamburga. Jak podkreśla burmistrz miasta Peter Tschentscher, "żadne inne miasto w Niemczech nie inwestuje tyle w nowoczesne środki transportu".

Co to za środki? Na przykład szybki system do przewożenia kontenerów portowych, inspirowany projektem Hyperloop Elona Muska. Oryginalny pomysł ma służyć przede wszystkim do transportu ludzi z prędkością nawet 1200 km/h. W przypadku Hamburga wszystko ma usprawnić działanie największego portu w kraju.

W Hamburgu zaprezentowano nie tylko rozwiązania dotyczące transportu ludzi, ale także towarów
W Hamburgu zaprezentowano nie tylko rozwiązania dotyczące transportu ludzi, ale także towarówCover ImagesEast News

Inny pomysł rodem z Hamburga to projekt Moia. Ma on usprawnić poruszanie się po mieście elektrycznymi busami - przejazd nimi można łatwo zarezerwować dzięki specjalnej aplikacji. Goście ITS zobaczą też miejskie autobusy Heat - nie dość, że elektryczne, to jeszcze poruszające się autonomicznie, bez pomocy kierowcy.

Automatyczna zielona fala

Głównym obszarem, na którym się skupiają w tym roku wystawcy ITS, jest ekologia. Pomysłów na to, by poruszanie się po mieście było bardziej zielone, jest całkiem sporo. W niektórych światowych stolicach działają już na przykład inteligentne systemy "zielonej fali". Dzięki aplikacjom na smartfony kierowcy mogą zobaczyć, z jaką prędkością powinni się poruszać, by przejechać ciągiem przez kilka sygnalizacji na zielonych światłach. Dzięki temu auta nie muszą stać na skrzyżowaniach - to pozwala uniknąć emitowania zanieczyszczeń podczas postojów, ale i sprawia, że kierowcy szybciej dotrą do celu i są mniej zestresowani.

MOIA, należąca z Volkswagen Group, zapowiada, że dzięki jej systemowi mieszkańcy miast będą mogli zrezygnować z własnych samochodów
MOIA, należąca z Volkswagen Group, zapowiada, że dzięki jej systemowi mieszkańcy miast będą mogli zrezygnować z własnych samochodówmateriały prasowe

- Korzystając z takich systemów kierowca jest w stanie zaoszczędzić około 15 proc. paliwa na dystansie 50 km w ruchu miejskim - uważa Michael Ganser, ekspert ds. ruchu drogowego w firmie Kapsch TrafficCom.

Władze metropolii oraz szefowie koncernów motoryzacyjnych myślą też, jak elektronicznie połączyć infrastrukturę drogową z samochodami. - Jeśli połączymy nawigacje w samochodach z systemami zarządzaniem ruchem, możemy naprawdę efektywnie zarządzać ruchem. A to może zmniejszyć korki nawet o połowę - uważa Michael Ganser.

Firma Siemens Mobility ma inny pomysł na ekologiczne i autonomiczne systemy. W Singapurze testuje nową technologię dla autobusów, poruszających się bez ingerencji kierowców. Pojazdy czerpią dane z miejskich systemów zarządzania ruchem i tak dopasowują swoją prędkość na różnych etapach tras, żeby nie musiały hamować przed przejściami dla pieszych. Wystarczy bowiem, że zwolnią w odpowiednich miejscach i będą mogły wstrzelić się w "zieloną falę".

Tony plastiku w oceanach. Rozkłada się do 450 lat!Deutsche Welle
Deutsche Welle
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas