​Konin coraz bliżej autobusu na wodór

Władze Konina ogłosiły przetarg na autobus na wodór. Może to być pierwszy taki pojazd na polskich ulicach.

Wnętrze autobusu na wodór, który testowo przejechał ulicami miasta.
Wnętrze autobusu na wodór, który testowo przejechał ulicami miasta. Urząd Miejski w Koninie
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Nowy autobus ma być wydzierżawiony na cztery lata. Łącznie Miejski Zarząd Komunikacji w Koninie do 2028 r. zamierza kupić 12 pojazdów ekologicznych. Jak zapewnia Solaris, w pełni zatankowany wodorem autobus może przejechać do 350 km dziennie. Tankowanie trwa tyle samo, co w tradycyjnym autobusie.

- Pojazdy wyposażone w ogniwa wodorowe są przyszłością komunikacji miejskiej. Gwarantują 100 proc. redukcję emisji spalin oraz umożliwiają większą funkcjonalność operacyjną niż tabor elektryczny - bateryjny. Wymogi ustawy o elektromobilności oraz paliwach alternatywnych nakładają na nas obowiązek zapewnienia do 2028 roku 30 proc. taboru zeroemisyjnego. Uwarunkowania lokalne w niedalekiej przyszłości umożliwiać będą Spółce użytkowanie najnowocześniejszych rozwiązań zeroemisyjnych - wodorowych - mówi Magdalena Przybyła prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie

Miejski Zakład Komunikacji w Koninie sp. z o. o. planuje podjąć się więc pilotażowego zadania - użytkowania autobusu wodorowego na potrzeby komunikacji miejskiej. Do końca roku 2021 ma zostać bowiem uruchomiona w Koninie - przez ZE PAK S.A. - pierwsza w Polsce stacja tankowania wodoru - również na potrzeby autobusów wodorowych, czyli pod ciśnieniem 350 bar.

W Polsce na razie nie ma stacji tankowania wodorem. To jednak niedługo się zmieni. Wodór będzie można tankować m.in. w Koninie. Stację wybuduje Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin (ZE PAK). Urządzenie H2Station jest produkcji norweskiego NEL Hydrogen. W ciągu trzech godzin ma umożliwić załadowanie 100 kg wodoru. ZE PAK planuje zakończyć budowę stacji w 2021 r.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas