Autostrada fotowoltaiczna powstanie w Polsce. Poznaliśmy lokalizację

Wiadomo już gdzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie chciała przetestować autostrady fotowoltaiczne w Polsce. Użycie paneli słonecznych wzdłuż polskich dróg zapowiadano już w zeszłym roku. Teraz poznaliśmy odcinek, na którym drogowe OZE zostaną zastosowane po raz pierwszy.

article cover
East News
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze
Na rozbudowywanym odcinku autostrady A2 między Warszawą a Łodzią staną panele fotowoltaiczne. Pierwsza w Polsce solarna autostrada ma posłużyć GDDKiA jako pole do testów tego rozwiązania
Na rozbudowywanym odcinku autostrady A2 między Warszawą a Łodzią staną panele fotowoltaiczne. Pierwsza w Polsce solarna autostrada ma posłużyć GDDKiA jako pole do testów tego rozwiązaniaMateusz JagielskiEast News

O tym, że fotowoltaika wchodzi na polskie autostrady informowano już w połowie 2021 roku. Zapowiadano wówczas rozpisanie odpowiedniego przetargu, jednak bez podania konkretnej lokalizacji takiej "autostrady fotowoltaicznej".

Wiemy już jednak, że pierwsza tego typu droga powstanie wzdłuż autostrady A2 łączącej Warszawę z Łodzią. Ten najbardziej obciążony ruchem drogowym odcinek w Polsce o długości około 90 kilometrów został oddany do użytku przed Euro 2012. Teraz ma nastąpić jego rozbudowa o dodatkowy pas, przy którym dodatkowo znajdą się panele fotowoltaiczne.

OZE zasilą drogi w Polsce

W jaki sposób drogowcy wykorzystają OZE? Przy autostradzie A2 powstaną farmy fotowoltaiczne. Energia wytwarzana ze słońca zasili infrastrukturę drogową. "Naszym założeniem jest, by ten odcinek A2 był w jak największym stopniu samowystarczalny pod kątem wytwarzania i magazynowania energii elektrycznej" - deklaruje Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA w rozmowie z portalem Wysokie Napięcie.

GDDKiA ogłosi przetarg na tę inwestycję prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Wcześniej Dyrekcja przeprowadziła konsultacje rynkowe, aby dowiedzieć się, jaka będzie najlepsza lokalizacja dla farm fotowoltaicznych, ich moc i inne parametry. Omawiano także kwestie magazynowania energii oraz potrzebnych pozwoleń i decyzji.

"Wskazano na konieczność wykonania szczegółowej analizy ekonomicznej na etapie wyboru rodzaju instalacji, uwzględniającej zarówno koszty budowy, jak i te związane z eksploatacją i utrzymaniem farm fotowoltaicznych. Dotyczy to szczególnie instalacji autonomicznych, wyposażonych w magazyny energii oparte zarówno na magazynach akumulatorowych, jak i na magazynach wykorzystujących wodór" - wyjaśnił Piechowiak.

Farmy fotowoltaiczne przy drogach

Rozbudowa A2 z wykorzystaniem paneli słonecznych to dopiero początek fotowoltaicznej rewolucji na polskich drogach.

GDDKiA zapowiada, że inwestycja ma posłużyć jako projekt pilotażowy, a zdobyte w trakcie budowy doświadczenia będą wykorzystywane podczas rozbudowy istniejących i budowy nowych dróg w Polsce.

Tylko w zeszłym roku na energię elektryczną GDDKiA wydała niemal 90 mln zł. Dlatego nic dziwnego, że Dyrekcja szuka oszczędności pod postacią odnawialnych źródeł energii. Tym bardziej, że obok dróg zarządzanych przez GDDKiA jest aż 130 tys. hektarów nieużytków, które można wykorzystać właśnie na przykład na instalacje OZE.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas