Polskie miasta kupują autobusy elektryczne na potęgę

Wkrótce w polskich miastach będzie jeździć już 850 autobusów elektrycznych. To cztery razy więcej niż pod koniec 2019 roku. Polska jest na czwartym miejscu w Europie jeśli chodzi o autobusy elektryczne – informuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Wkrótce po polskich drogach będzie jeździć już ponad 800 autobusów elektrycznych komunikacji miejskiej
Wkrótce po polskich drogach będzie jeździć już ponad 800 autobusów elektrycznych komunikacji miejskiejWłodzimierz WasylukAgencja FORUM
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Pod koniec 2021 roku po ulicach polskich miast jeździło 615 autobusów elektrycznych. Do połowy tego roku będzie ich już 850, i będą one zasilały floty aż 64 przedsiębiorstw odpowiadających za komunikację miejską w Polsce.

Najwięcej autobusów elektrycznych - 160 sztuk - ma Warszawa. E-busy stanowią już ponad 10 proc. floty pojazdów Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. Kolejne miejsca zajmują: MPK Kraków (79 autobusów elektrycznych), MPK Poznań (59) oraz PKM Jaworzno (44). W przypadku ostatniego z zakładów e-busy stanowią aż 63 proc., co jest polskim rekordem.

Autobusy elektryczne. W Polsce jest ich coraz więcej

- Ponad połowa (54,1 proc.) wszystkich autobusów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce (333 szt.) wchodzi w skład flot kursujących w niektórych miastach powyżej 300 tys. mieszkańców, czyli w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Bydgoszczy oraz w Lublinie - mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA. - Zauważamy jednak trend polegający na zamawianiu pojazdów zeroemisyjnych również przez mniejsze gminy - dodaje.

Mimo znaczącego rozwoju elektromobilności w komunikacji miejskiej nie można zapominać, że jest to kosztowny proces. Skokowy wzrost kosztów - w tym energii elektrycznej - stawia operatorów komunikacji miejskiej w bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej i to w chwili, gdy wciąż są odczuwalne skutki kryzysu pandemicznego.

- W obliczu poważnego kryzysu finansów publicznych bardzo niepokoimy się o przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej. Im mniejsze miasto, tym konsekwencje deficytu budżetowego mogą być gorsze dla funkcjonowania sieci transportu publicznego. Musimy pamiętać o tym szczególnie przy wdrażaniu nowych technologii - w tym elektrycznych autobusów - mówi Marcin Żabicki, dyrektor ds. rozwoju Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.

Pod koniec ubiegłego roku na dostawę do flot polskich operatorów oczekiwały 233 autobusy elektryczne. Otrzymają je 36 przedsiębiorstwa prowadzące działalność w obszarze zbiorowego transportu publicznego. Najwięcej autobusów zeroemisyjnych trafi do flot PKA Gdynia (24 szt.), MZK Gliwice i MPK Łódź (po 17 szt.), PKM Gliwice (16 szt.) oraz MPK Wrocław 11 szt.

Przemysław Białkowski podcast: Transport publicznySCP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas