Samochody na e-benzynę tak samo ekologiczne, jak te na prąd?

Czy samochód benzynowy może być równie przyjazny dla klimatu, jak elektryczny? Porsche wierzy, że tak. Firma zainwestowała miliony w technologię "e-paliwa".

article cover
123RF/PICSEL
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Nawet samochody elektryczne nie są całkowicie neutralne dla klimatu, bo proces ich produkcji i proces produkcji zasilającego je prądu najczęściej wiąże się z emisjami dwutlenku węgla. Mimo to są zdecydowanie lepsze dla środowiska od aut spalinowych. Porsche jest jednak przekonane, że nowe, syntetyczne paliwo sprawi, że samochody na benzynę osiągną porównywalnie niski poziom emisji.

- Syntetyczne paliwo jest czystsze, nie zostawia po sobie produktów ubocznych i spodziewamy się, że doprowadzi do redukcji emisji CO2 przez samochód o 85 proc. - mówił podczas premiery najnowszego supersamochodu Porsche 911 GR3 wiceprezes tej firmy Frank Walliser dodając: - Jeśli weźmiemy pod uwagę całość towarzyszących korzystaniu z danego auta emisji, to powinno zrównać emisje samochodu spalinowego z tymi towarzyszącymi produkcji i korzystaniu z auta elektrycznego.

Firma nie ujawnia wszystkich szczegółów procesu produkcji nowego rodzaju benzyny. Wiadomo, że powstanie ona z wody i odzyskiwanego z atmosfery CO2, przetwarzanego przy wykorzystaniu technologii opracowanej przez koncern naftowy Exxon Mobil. Najpierw, dzięki elektrolizie, woda zostanie rozbita na tlen i wodór. Ten ostatni, w połączeniu z dwutlenkiem węgla stworzy syntetyczny metanol, który dzięki dalszej obróbce ma zostać przerobiony na benzynę.

Porsche zainwestowało w pierwszą, próbną instalację produkcyjną w Chile 24 mln dol. Ma ruszyć w 2022 r. Początkowo firma planuje produkować około 130 tys. litrów e-benzyny rocznie, ale jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w ciągu czterech lat linia produkcyjna ma osiągnąć wydajność rzędu 550 mln litrów rocznie.

Porsche jednocześnie inwestuje także w samochody zasilane energią elektryczną. W 2020 r. firma sprzedała już 20 tys. sztuk swojego pierwszego elektrycznego samochodu Taycan. "Elektromobilność stanowi dla nas najwyższy priorytet. E-paliwo jest uzupełnieniem elektryfikacji naszej firmy, a nie jej rywalem" - napisał koncern w oświadczeniu.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas