Ruszył największy w Europie zakład recyklingu akumulatorów do elektryków

Wiele osób zadaje sobie pytanie, co stanie się ze wszystkimi zużytymi akumulatorami, pochodzącymi z samochodów elektrycznych i rowerów. W odpowiedzi na potrzeby rozwijającego się rynku elektromobilności, w Norwegii ruszyła największa fabryka recyklingu akumulatorów do elektryków.

Pierwszy tego typu zakład w Europie chce przewodzić na rynku recyklingu baterii
Pierwszy tego typu zakład w Europie chce przewodzić na rynku recyklingu bateriiUnsplash
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Norwedzy, którzy przodują w europejskiej elektromobilności połączyli siły ze Szwedami uruchamiając pierwszy na tak dużą skalę zakład recyklingu baterii EV. Szwedzki Northvolt specjalizuje się w technologii akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych, podczas gdy Norsk Hydro działa w branży energetyki odnawialnej.

Pionierski zakład recyklingu baterii

Zakład Hydrovolt znajduje się w norweskim mieście Fredrikstad i może obecnie przetwarzać 25 tys. ton akumulatorów rocznie. Firmy mają nadzieję, że w ciągu kilku lat będą przetwarzać ok. 150 tys. ton rocznie i wkrótce pokryją zapotrzebowanie całej Norwegii. Do 2050 r. planują recykling 500 tys. ton baterii.

W Norwegii rynek pojazdów elektrycznych rozwija się najszybciej na tle całej Europy. Liczne dopłaty, obniżanie podatków na zakup elektryka i inne udogodnienia sprawiły, że Norwedzy chętnie przesiedli się na niskoemisyjne środki transportu. Już teraz 90 proc. sprzedawanych w Norwegii pojazdów, jest zasilanych akumulatorami.

Jak przetwarza się baterie do samochodów elektrycznych?

Proces recyklingu akumulatorów jest w pełni zautomatyzowany i umożliwia odzyskanie aż do 95% materiałów użytych w akumulatorach. Dotychczas mechaniczne techniki recyklingu baterii litowo-jonowych nie dawały takich rezultatów, a wiele materiałów zostało utraconych podczas przetwarzanie. W norweskim zakładzie odzyskuje się m.in. miedź oraz proszek, zawierający nikiel, kobalt i znaczący lit. Dzięki zaawansowanej technologii możliwe jest też ponowne użycie materiałów z tworzyw sztucznych i aluminium. Arvid Moss, wiceprezes wykonawczy Hydro dodaje, że aluminium można przetwarzać przy użyciu zaledwie 5% energii z tej potrzebnej do wytworzenia aluminium od zera.

"Norwegia od kilku lat jest światowym liderem w elektromobilności, ale brakowało możliwości recyklingu, która zapewniłaby zrównoważone metody przetwarzania akumulatorów, które kończą żywotność
Peter Qvarfordt, dyrektor generalny Hydrovolt

Financial Times donosi, że firmy chcą rozszerzyć swoją działalność na rynki niemieckie i francuskie, a w niedalekiej perspektywie zamierzają otworzyć tam kolejne zakłady. Potrzeby rynku będą wzrastać. Przypomnijmy, że zakaz sprzedaży nowych samochodów wyposażonych w silniki spalinowe, będzie obowiązywał w Unii Europejskiej od 2035 roku. Niesie to za sobą konieczną potrzebę zwiększenia skali recyklingu baterii do elektryków.

Zobacz też: Anna Moskwa twierdzi, że zakaz sprzedaży aut spalinowych jest nie do przyjęcia

Gdynia wprowadza dopłaty do rowerów elektrycznychPolsat News
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas